Není to ovšem žádný prosťáček, kterého opijete rohlíkem.
Můžete si být jisti, že snese hromadu argumentů, proč byste ho měli nechat na
pokoji, ba dokonce i povýšit nad vše ostatní. Vždyť je například spojeno
s mnoha ctnostmi! Jenže sebevědomí je v jeho podání pýchou,
spravedlnost důvodem k vendetě a pošpiněná čest se smývá krví nevinných
dcer a sester. Skutečně chcete, aby vám takové monstrum říkalo, co máte dělat?
Podobné je to s emocemi. „Ty se nechceš radovat a
milovat?“ otáže se vás ego. „A co emoční inteligence?“ zeptá se těch
sečtělejších. Nu ano, něco na tom je. Vždyť přece o této protiváze inteligence
technické se dnes často hovoří jako o nejlepším nástroji k dosažení úspěchu.
Ani Dale Carnegie ve své slavné knize Jak získávat přátele a působit na lidi
nemluvil o ničem jiném, i když samotný termín vznikl poměrně nedávno. Tak jak
je to tedy s touto námitkou vašeho ega?
Emoční inteligence není založena na nějaké vysoké
rozumové úrovni emocí. Ani to nejde. City sídlí v mnohem starší části
mozku, než je jeho šedá kůra, v amygdale. Jde naopak o schopnost emoce
inteligentně ovlivňovat. A protože ego to neumí, musíme původ tohoto
inteligentního působení hledat někde jinde.
„Jsem tvé sebevědomí,“ namítá dále ego. „Beze mě budeš
ničím a všichni tě jen využijí.“ Ve skutečnosti je to právě ono, kdo vás znovu
a znovu sráží k zemi. Všechna ta „na to nemáš“, „to nedokážeš“ nebo „měj
rozum“ pocházejí samozřejmě od něj. Když už vám dá pocit důležitosti, je
veskrze falešný. Jde o agresivní nadřazenost, pozici vůdčího opičáka
v tlupě. Možná by se vám i líbila, jenže nezapomeňte, že takové postavení
je velmi vratké – konkurenti čekají na jakýkoliv projev vaší slabosti, aby vás
s trůnu svrhli. Nemůžete si tak být jisti ničím a nikým.
„Já přece umím přimět lidi, aby ti šli na ruku,“
pokračuje ego. „To měl Carnegie jistě na mysli.“ Neměl. Egoistický přístup
z vás neudělá přátelskou osobnost, ale manipulátora. Člověka, který jen
bere. Od druhých se dožaduje malých i velkých služeb, samozřejmě za hubičku a
z dobroty srdce. Sám ovšem nikomu nic zadarmo nedá. Ego se neumí vcítit do
pocitů druhých a k ničemu to ostatně ani nepotřebuje. Já, jenom Já se
přece zajímá o ostatní, jen pokud mu mohou posloužit.
„A to chceš být Matkou Terezou?“ vytáhne ego těžký
kalibr. Většinu tím opravdu zarazí. Vždyť zpravidla netoužíte po nějakém
všeobjímajícím altruismu, ale po mnoha materiálních hodnotách, hromadou peněz
počínaje a konče. Je to opravdu tak, že odvrhnete-li ego, budete nadále žít
v nedostatku? Samozřejmě není. Ostatně, žádná čistá nezištnost ve
skutečnosti ani neexistuje. Jestliže dáte žebrákovi stovku, pak proto, že vám
to udělá radost. Kdybyste přitom vůbec nic pozitivního necítili, peněženku
neotevřete. Jak už víme, ego si užije, ale protihodnotu neposkytne. Duše se
naopak řídí principem „já udělám radost tobě, ty uděláš radost mně“.
Povšimněte si také, že ego ani nepáruje stejné emoce.
Radost mu dělá pláč druhých, nadřazenosti dosáhne vyvoláním strachu, aby něco
mělo, jinému to sebere. Je proto jistě dobrou zprávou, že na city přece jenom
nemá monopol. Dokud vám vládne, může to tak vypadat. Ale emoce jsou jako
klávesy klavíru – kdo do nich udeří, ten rozezní struny uvnitř. Ego na ně zatím
bohužel tříská od rána do večera, takže na duši se dostane málokdy. O důvod
více, proč ho potlačit.
Zastavme se ještě u důležitého argumentu, a tím je láska.
Jde o cit nebo ne? Když se „šíleně“ zamilujete, vyvolá to doslova emoční bouři,
je to tedy jistě pádný argument. Jenže kam zařadit lásku, kterou k sobě
cítí manželé, oslavující zlatou svatbu? A co láska k bližnímu, se kterým
nejenže nesdílíte lože, ale někdy ani kontinent? Zdá se tedy, že se zde
setkáváme se dvěma odlišnými zdroji. Na jedné straně láska živočišná,
vycházející z amygdaly, což je – jak jsme si už řekli – sídlo emocí. A na
straně druhé láska – agapé, jejímž původcem nemůže být nikdo jiný, než duše.
Jak vidíte, v souhrnu vás ego omezuje. A to nejen
tím, že se vás jako opičí matka snaží držet stranou všeho „dobrodružství“ a
poštvat proti ostatním lidem, ale zejména proto, že vás omezuje v poznání
vlastních schopností a jejich využití. Ego, protože je spojeno s fyzickou
stránkou bytí, vás drží v materiálních mantinelech, sešněrované
fyzikálními zákony. Duše vás z tohoto sevření vysvobodí.
Přiznám se, že i já jsem byl v tomto směru
skeptický. Naprogramovat si úspěch do podvědomí a nechat se jím pak řídit,
taková představa mi nedělala problémy. Ale ovlivňovat něco přímo duchem, dostat
se za hranice možností fyzického světa? To už je, jak se říká, jiné kafe.
Pak jsem se zúčastnil víkendu, jehož vrcholem byla chůze
po žhavém uhlí. Přiznám se, že jsem se o ohnivé procházce doma ani nezmínil –
předem jsem počítal s možností, že na poslední chvíli couvnu. Nakonec jsem
přece jenom nezaváhal a jsem velmi rád.
Teorií, které vysvětlují, jak je fyzikálně možné přejít
bosýma nohama po materiálu o teplotě nějakých 500 stupňů, je více. Nejčastěji
se tvrdí, že od popálení chrání pot nebo voda na nohou nebo jejich
znecitlivění. Pokud mohu říci z vlastní zkušenosti, chodidla se mi ani
nepotila (a už vůbec jsem je dopředu nenamáčel), ani nebyla znecitlivěná.
Docela zřetelně jsem cítil, jak se pode mnou převalují nebo rozpadají uhlíky,
ale teplotu jsem kupodivu nevnímal. Ostatně, pokud správně nenaladíte ducha, fyzika
vám není nic platná a můžete se klidně spálit. Ivo Janeček, který seminář vedl,
to shrnul takto: „Lidská vůle je silnější než známé fyzikální zákony“.
Z celé akce jsem si mimo jiné odnesl pevné
přesvědčení, že člověk je prakticky schopen dosáhnout všeho, co chce. Že
omezení fyzického světa nejsou podstatná, dokáže-li se váš duch nad ně
povznést. A že tedy můžete vytvářet a utvářet v rámci skutečnosti svůj
vlastní svět, přizpůsobený jen a jen vašim potřebám.
Žádné komentáře:
Okomentovat