Nechci se teď pouštět do sáhodlouhých úvah, co to ta duše
vlastně je. Názorů je ostatně na světě tolik, že by mi na to nestačil jeden
život, abych je shromáždil a popsal. Omezím se proto na vlastnost, kterou
považuji pro toto téma za důležitou. Duše bývá občas přirovnávána
k pověstné špičce ledovce – jen kousek jí vnímáme, ale zkušenosti nás
přesvědčují, že je ve skutečnosti mnohem větší, chytřejší, moudřejší a vůbec
obdařená hojností. Chcete-li tedy roli duše posílit, musíte se nějak dostat
k tomu, co se nachází za vesmírnou bránou.
Ten termín jsem si ze známého sci-fi filmu vypůjčil
záměrně, protože o Vesmíru se často hovoří právě ve spojitosti
s rozšířením možností a naplňováním hojnosti. Paní Barbel Mohr například
napsala řadu knížek s návodem, jak si máte u Vesmíru objednat to, co
potřebujete. Křesťané nebo i příslušníci jiných náboženství pak samozřejmě
nahradí Vesmír Bohem a objednávkový servis modlitbou. Na principu to nic
nemění. Čeho se nám nedostává, toho se snažíme domoci jinde. Ať tak nebo onak,
klepeme na bránu, za níž zatím nejsme schopni nahlédnout.
Otázkou však je, zda tam na druhé straně opravdu stojí
Bůh (nebo třeba Vesmír), připravený vyplnit nám každé (či alespoň nějaké)
přání. Ne že bych existenci nějaké vyšší moci zpochybňoval, ale je to opravdu
ona, kdo čeká, až se ozveme, a pak rychle běží do skladu vydolovat nějaký ten
balík peněz nebo povýšení v práci? Tato otázka napadá přemýšlivé lidi při
čtení následující pasáže z Bible: „Věřte, že všecko, oč v modlitbě
prosíte, je vám dáno, a budete to mít.“ (Marek 11,24)
Moment, řeknete si, patříte-li k těm výše zmíněným:
nemá ten výrok problém s časy? Už všechno máte a teprve to budete mít? Jak
to? O chybu v překladu asi nepůjde. Co se vám tedy snaží tento text říci?
Podle mého názoru sděluje, že vaše duše má k dispozici hojnost všeho,
cokoliv, na co si vzpomenete. Všechno už tam v jakési pomyslné skladovací
hale leží, pěkně zabalené a připravené k převzetí. Jen se zatím do tohoto
hangáru nemůžete dostat. A to zřejmě proto, že používáte modlitby k Bohu (nebo
objednávky vůči Vesmíru) namísto víry.
Teď se musím na chvíli zastavit, a to hned kvůli dvěma
vysvětlením. Používám-li k osvětlení problémů citáty z Bible,
neznamená to, že bych neuznával jiné zdroje. Ale znám ji, mám ji po ruce a vím,
kde co hledat. Pravdy jsou univerzální a nesejde na tom, kdo a kde je popíše.
Za druhé musím upozornit, že není víra jako víra. Zvykli jsme si většinou
považovat ji za náboženský projev, ale stejně tak důležitá je její role ve
smyslu obecnějším. Můžete si proto pevně stát za vírou v Boha, ale
současně také věřit, že vytvoříte světový rekord v běhu nebo
v pojídání švestkových knedlíků na čas.
Když tedy říkám, že klíčem je víra, nemám tím na mysli
nějaké konkrétní náboženské představy, ale vaše pevné přesvědčení, že je to
možné a reálné. Že jdou většinou obě podoby víry spolu ruku v ruce, je
logické. Člověk, který nevěří v nic, co nás přesahuje, nemůže samozřejmě
ani věřit, že by právě odtud měl něco čerpat.
Kde však to skladiště hledat? Když se mluví o Vesmíru,
můžete se na něj za jasné noci podívat a porovnávat svoji velikost s jeho
nekonečnem. Boha sice nespatříte, ale lidé obecně věří, že je tam „někde
nahoře“. Proto jsme si zvykli dožadovat se věcí hlasitě, aby nás tam nad našimi
hlavami bylo slyšet. Ale tak jako duše není nějakou částí mozku, ani ve Vesmíru
nezpozorujete duchovní sílu. Chladně mlčí. Asi by to proto chtělo změnit směr
pohledu.
Antický filosof Platón ve svém „podobenství o jeskyni“
popisuje lidstvo jako vězně, vnímající svět jen v podobě neurčitých stínů,
které skutečnost vrhá na stěny kobky. Naše smyslové vybavení tedy dokáže
interpretovat skutečnost jen zkresleně. A to nejen proto, že vnímá pouze
fyzický svět, ale také z toho důvodu, že se zásadně obrací navenek.
Pozorujete věci kolem sebe a děláte si „obrázek“ o světě, který vás obklopuje.
Dovnitř hlavy však smysly nefungují. Uši myšlenky neslyší, oči je nevidí,
hmatatelné nejsou, nevoní ani nechutnají.
Přesto nesporně existují.
Kde je tedy ten skutečný svět, mající oproti šedivým
stínům jasné barvy a ostré obrysy? Nikoliv někde okolo vás, nebo v bájném
Eldorádu, ale máte ho uvnitř sebe. Ve Švejkovi se sice jeden člověk dostal do
blázince kvůli pevnému přesvědčení, že uvnitř zeměkoule je ještě jedna, větší
než ta vrchní, ale na to nedbejte. Co je ve fyzikální realitě – stínech na
stěnách – nemožné, to v „celém“ světě není problém. Do vaší hlavy se klidně
vejde kompletní Vesmír se vším všudy a ještě tam možná zbude nějaké místo. Je
tam také těch zbývajících devět desetin vaší duše, z níž si uvědomujete
jen ten kousíček.
Je-li tedy to, co je kolem vás, jen stínem skutečnosti,
jak vypadá realita? A hlavně: jak se k ní dostat? Odpověď zní, že
opravdový svět se nachází ve vaší hlavě. Nástrojem pak, kterým ho dosáhnete, je
tvořivost.
V Bibli se říká, že Bůh stvořil člověka
k obrazu svému. Nebudete asi Nejvyššího podezírat, že má platfus, každý
den se musí holit (nebo přistřihovat velebný plnovous) a když se při tom řízne,
krvácí. Ani si nepomyslíte, že on je sice dokonalý, ale u nás se jaksi místy
netrefil. O tělesnou podobu tedy zřejmě nepůjde. Zato máme viditelně společnou
jednu důležitou vlastnost, a tou je právě tvořivost. Bůh prý stvořil tento
svět, my ho zase přetváříme podle svých potřeb.
Na jedné internetové diskusi mě chtěl jistý horlivý
materialista přesvědčit, že život vznikl sám od sebe. Dokazoval to zprávou, že
se vědcům povedlo uměle vytvořit primitivní virus. Nedalo mi, abych se ho
poněkud zlomyslně nezeptal, není-li to spíše důkaz, že život byl stvořen a my
jsme v tomto ohledu horlivými žáky svého Mistra.
V materiální rovině nikoho nenapadne tvořivost
popírat. Stačí se rozhlédnout kolem sebe, abychom se o tom dostatečně
přesvědčili. A tak je i posuzována role mysli: samozřejmě, že se v ní
tvoří obrazy budoucího, toho, co pak lidské ruce zrealizují. Sochař si
představí tvar svého díla a pak vezme kladivo a dláto. V architektově
mysli vznikne obraz domu, který následně stavební firma postaví. Není na tom
nic iracionálního a vše funguje ke spokojenosti zastánců vědeckého pokroku.
Proč tedy hledat ještě něco navíc?
Protože část věcí se realizuje jaksi sama. Stanou se,
aniž byste pro to hnuli prstem, prostě najednou jsou. Toužíte třeba po
nádherných botách, ale bohužel. Nejsou nejlevnější a pořád je něco
důležitějšího, za co je třeba utratit peníze. Proto se ani nikomu nesvěříte,
uložíte si to přání v sobě. Pak rozbalujete vánoční dárky, otevřete krabici a
boty jsou tam. Poslala je vzdálená teta žijící v Londýně nebo New Yorku,
se kterou jste naposledy mluvili přesně před rokem. Náhoda? Jak velká je asi
pravděpodobnost, že se to stane naprosto a zcela bez příčiny a souvislostí?
Nesmírně malá.
Zdá se vám ta příhoda přece jenom trochu malicherná? Inu,
takových bot se přece vyrobí tisíce, tak proč by se příbuzní náhodou netrefili?
Představte si tedy, že se skutečně chcete dobrat jistoty, jak to opravdu
funguje, a požádáte o důkaz. „Je-li to tak, ať tedy teď třeba, třeba… tady
zhasnou na chvíli světla.“ A co se nestalo: světla skutečně během chvíle
potemněla a to tak dokonale, že se krajské město ocitlo na čtvrt hodiny bez
proudu. Jak později oznámili v rozhlasových zprávách, příčiny výpadku nebyly
zjištěny. Stále vám ještě připadá možné, že jde o náhodu? A můžete mi věřit, že
jsem si tyto příhody ani nevymyslel, ani je neopsal z knih. I když musím
přiznat, že ty boty byly ve skutečnosti bundou, jak uvidíte později.
Zkušenosti mě tedy vedou k tvrzení, že si skutečně
sami můžete vytvořit svět, který bude vyhovovat vašim potřebám a přáním. Není
to ani sen, jenž zmizí po probuzení, ani vzdušný zámek, následek to denního
snění, ale ani myšlenka, kterou je třeba vlastníma rukama realizovat. Jde o
přání měnící se v realitu. Jak si později povíme, svoboda „vymyslet si
cokoliv“, není zdaleka neomezená. Kolem vás jsou další lidé, jejichž práva jsou
nedotknutelná zrovna jako ta vaše. K cíli se nedostanete úskokem ani
znásilňováním svobody druhých. Takto to prostě nefunguje. Chcete-li získat
partnera či partnerku, musíte nabídnout něco ze své osobnosti, ne se ho nebo ji
snažit myslí zhypnotizovat a dostat do postele. Obdařeni tvořivostí, nemusíte
se domáhat zásilkové služby Vesmíru či Boha, ale nemyslete si, že tím pádem nad
vámi nic není a mravní řád neexistuje. Naopak je zřejmě mnohem důležitější
dozírat na jeho dodržování, než se starat o plnění každodenních přání a
modliteb.
Žádné komentáře:
Okomentovat