čtvrtek 12. září 2013

Úspěch není jen pro elity


Dostal jsem otázku: „Čím se vaše metoda liší od všech těch knížek o úspěchu, které stejně nefungují?“

Za prvé si nemyslím, že by návody v knihách věnovaných úspěchu byly k ničemu. Ony fungují. Ale potřebujete k tomu víru. Bezpodmínečné přesvědčení o jejich účinnosti. Taková Barbel Mohrová, autorka Vesmírného objednávkového servisu podle všeho nemá problém uvěřit čemukoliv. Proto také dostává, o co Vesmír požádá. Já jsem spíše nevěřící Tomáš, takže stejným způsobem nic nezískám. Bohužel, je nás většina.

Tím se dostávám k hlavní přednosti vizuální metody. Ona totiž požadavek na bezpodmínečnou víru obchází. Využívá zjištění, že mezi představou (bdělým snem) a skutečností není velký rozdíl. Alespoň pro naše podvědomí, kde se změny chování a postojů odehrávají. Vžít se do obrazu dokáže téměř každý. Zažíváme to třeba při sledování napínavého filmu, ale mnozí lidé se takto noří i do svého denního snění. Důvěřovat účinku návodu k úspěchu tedy umí málokdo, ale s představou se ztotožníme snadno. Místo abychom obtížně věřili, že něco bude, v představě zažíváme, že to „už je“. A uvěřit v realitu je přece naprosto snadné.

Co má podle mého názoru naopak malou účinnost, jsou návody typu „Běžte a něco dělejte!“ Za prvé obvykle neřeknou, co. Za druhé vůbec nepočítají s tím, že každý člověk je nějak nastavený. Jako kdybychom každé ráno začínali život znovu, bez starých návyků, vzpomínek a postojů. Pak je samozřejmě možné říci si, že teď to budu dělat podle návodu. Jenže ve skutečnosti je dnešní den dán vším, co jsme zažili a vstřebali před ním. Neseme si sebou hromadu šablon vytvořených výchovou, vlastní hodnotovou orientací, zkušenostmi, postoji a vlivem okolí. Bojovat s ní násilím je obtížné, vysilující a většinou beznadějné. Kdo z nás má vlastnosti, sílu a vytrvalost legendárních bojovníků?

Výsledky dosažené vizuální cestou samozřejmě také nikomu nespadnou do klína bez námahy. Ale jsou přece jen dostupnější a mohou tedy zajistit úspěch více lidem. Má metoda není určená elitám a ani není jejím cílem je vytvářet. V tom dobrém slova smyslu by se tedy dala nazvat lidovou.

  Líbil se vám článek? Sdílejte ho, prosím  
  

Žádné komentáře:

Okomentovat