pondělí 2. června 2014

Miluj svůj život - kouzlo jednoho filmu

Nejdřív jsem chtěl napsat jen stručnou upoutávku na film „Miluj svůj život“ a srovnat ho se slavným „Tajemstvím“. Pak mě ale zaskočila jedna věc. Tajemství jsem si přehrál několikrát a čas od času se k některým pasážím vracím. Ale videa Luise L. Hay se ne a ne nabažit. Pouštím ho pořád dokola a přitom se nikdy nenudím. Říkám si, jak je to možné? Všechny ty informace mám, stejně jako v případě Tajemství, už jistě uložené v paměti. Tak co mě vede k tomu, abych si ten film opakoval? Má snad v sobě ukryté nějaké podprahové sdělení?

Pravděpodobně ano, ale není to záměrně a není určeno k nepřípustnému ovlivňování diváka. Když totiž porovnám oba filmy, cítím tu rozdíl. Tajemství je přímočaré. Možná by se dalo říci, že mužské. Jednoduše říká, co je důležité, a používá k tomu prosté prostředky. Když působí na emoce, je dramatické. Když chce přesvědčit, je důrazné. Podívejte se ostatně sami: Tajemství

Miluj svůj život má více vrstev, více rovin. Je to film více ženský. Jestliže informuje, současně se zabývá i pocity. Dokáže lépe vyjádřit, jak se cítíme před změnou i v jejím průběhu. Více pozornosti věnuje samotné cestě, než dosažení jejího konečného cíle. Emoce jsou měkčí. A pak ta hudba! Zpočátku ji na pozadí ani nevnímáte, ale pokud si film pouštíte vícekrát, zjistíte, že není jen obyčejnou kulisou.
Právě ta vrstevnatost, kdy se odkrývají další roviny a kdy postupem času mohu číst to, co není ani nahlas řečeno, je zřejmě důvodem, proč mě baví se k tomuto filmu vracet. Kdybych se už nic nového nedozvěděl, nic nedostal, asi by mě to dávno přestalo bavit. Můžete posoudit tady: Miluj svůj život

Ještě poznámka: Když mluvím o mužském a ženském filmu, nemyslím tím, že ho natočili muži nebo ženy nebo že je určen pro muže či pro ženy. Jen vnímám, jak se v nich uplatňují přístupy a myšlenkové pochody, které jsou u mužů a žen odlišné. Na mužský film se klidně mohou s potěšením dívat ženy a naopak. Konec konců jsem toho důkazem.

  Líbil se vám článek? Sdílejte ho, prosím 

Žádné komentáře:

Okomentovat