Jsem rád, že se mi podařilo dostat se ještě před koncem
roku k poslední části tohoto povídání o scénáři vlastního žití. Teď
můžete, pokud budete mít chuť a potřebu, začít přetvářet svůj život třeba hned
od 1. ledna. Není to nic obtížného, a když budete věnovat své činnosti deset
minut denně, dopracujete se ke změnám, po kterých toužíte. Tím myslím
„papírování“, tedy psaní scénáře. Ale můžete jít ještě o kousek dál a zvýšit
tak jeho účinek.
Filmové scénáře se píší proto, aby byly převedeny na
pohyblivé obrázky. Vy to můžete udělat také. Nepotřebujete k tomu ani
kameru, ani klapku, ani filmové laboratoře, ani program na zpracování videa na
vašem PC. To nejlepší zařízení totiž každý z nás nosí v hlavě.
Sny jsou v podstatě filmové příběhy. Za některé
z nich, kdyby se je podařilo beze ztrát přenést na promítací plátno, by
vás možná nominovali i na Oscara. Ale snít dokážete i v bdělém stavu.
Možná ne tak dokonale a barvitě, jako ve spánku, ale to nevadí. Tréninkem se
můžete dopracovat ke stejně skvělým výsledkům.
Přidejte tedy ke svým deseti minutám stráveným nad
scénářem ještě další desetiminutovku, prožitou se zavřeným očima. Může to být
kdykoliv přes den, ale nejlepší je doba před usnutím. Důležité je, abyste alespoň
zpočátku měli dokonalý klid. Časem se naučíte „filmovat“ třeba ve vlaku,
autobuse, v čekárně u zubaře či na lavičce v parku.
Teď si vyberte nějaký úryvek ze scénáře, zavřete oči a
představujte si, jak podle něj točíte film. Nejdříve můžete zkusit jednodušší
polohu: pozorujte děj očima účastníka, hlavního herce (což jste samozřejmě vy).
Časem byste se ale měli propracovat i k druhé, obtížnější pozici. Tedy
k pohledu režiséra, který vás v roli herce vede a směřuje.
R. A. Moody popsal v knize „Život po životě“
vyprávění lidí, kteří přežili svoji smrt. V určité fázi došlo na
rekapitulaci života, který vnímali právě takto. Jednak vlastním pohledem,
jednak z nadhledu, kdy viděli sama sebe, ale také mnohem lépe chápali širší
souvislosti. Mohli tak poznat, jak to, co udělali, prospělo nebo ublížilo jiným
lidem.
Když se tedy naučíte „filmovat“ svůj scénář právě takto,
získáte dva pohledy. Ten váš můžete spojit se silnými emocemi (touhou) a děj si
opravdu silně prožít. Nadhled režiséra vám zase umožní vidět do šířky a lépe
odhadnout významnost dějů i přání pro váš život. Něco pak možná ze scénáře
vyřadíte jako malicherné a jiné, důležitější, přidáte.
Několik technických rad:
- zfilmujte si najednou jen kousek scénáře, ne celý
- scénu znovu a znovu opakujte, dokud není dokonalá, pak teprve pokračujte dál
- postupně vykreslujte a vnímejte všechny detaily, nejen zrakem, ale i sluchem, čichem, hmatem atd.
- pokud narazíte na něco důležitého, co by ve vašem životě nemělo chybět, zapište to do zpětně do scénáře
- děje nemusí navazovat, pracujte stejně jako filmaři se střihem
- k už nafilmovaným scénám se můžete klidně vracet a upravovat je, ale nevracejte se k tomu, co už je minulostí
A to je všechno. Skvělou zprávou je, že metoda scénáře
vlastního života vůbec není složitá. Může ji používat každý. Můžete se do ní
bez námahy ponořit. Můžete opravdu žít podle svého scénáře. A kdyby vám popis
nestačil, přihlaste se na seminář, kde se věnujeme podrobnostem.
Zopakujme si ještě tři poznání, která vám umožní získat
od života, co chcete:
- Svůj život můžete změnit, i kdybyste to dnes považovali za nemožné
- Máte právo chtít cokoliv bez ohledu na minulé zásluhy a svůj současný stav
- Dokážete si s pomocí scénáře a obrazotvornosti vytvořit vlastní život
Přeji vám, ať vezmete v nadcházejícím roce konečně život
do vlastních rukou.
↓ Líbil se vám článek? Sdílejte ho, prosím ↓
↓ Líbil se vám článek? Sdílejte ho, prosím
Žádné komentáře:
Okomentovat